NASLOVNICA / Logoped / Predvještine čitanja i pisanja
Autor: Maja Šalamon Nemet
11. ožujka 2024.
S obzirom da nam je došlo vrijeme upisa u prvi razred, voljela bih se osvrnuti na predvještine koje bi djeca trebala usvojiti tijekom predškolskog perioda, a iznimno su važne za usvajanje čitanja i pisanja u školi. Većinom se smatra da poučavanje čitanja i pisanja započinje polaskom djeteta u školu, no to nije u potpunosti točno jer se preduvjeti čitanju i pisanju kod djeteta razvijaju već od samih početaka komunikacije i jezičnog razvoja. Kroz različite interakcije s roditeljima i drugim ljudima te kroz različita iskustva u vrtiću ili vlastitome domu, dijete spontano usvaja predvještine čitanja i pisanja.
No kako bi se kod djeteta mogle razviti predvještine čitanja i pisanja, potrebni su određeni preduvjeti za njihov razvoj.
A to su: uredan jezično-govorni razvoj, sposobnost razumijevanja onoga što samo govori i što drugi govore, izgovor glasova do 6. godine mora biti uredan, rečenica mora imati urednu gramatičku strukturu, sposobnost razumijevanja sadržaja priče te samostalno prepričavanje, dijete mora imati urednu pažnju i koncentraciju, biti motorički spretno i zainteresirano za crtanje, pisanje te tiskani materijal.
Tek kad su svi ovi preduvjeti zadovoljeni, predvještine čitanja i pisanja se mogu uredno razvijati.
Predvještine čitanja i pisanja se odnose na:
– razumijevanje i produkciju oralnog jezika– da dijete ima razvijen rječnik u skladu s dobi, usvojenu gramatiku te usvojen izgovor svih glasova
– svjesnost o tisku– određuje se kroz djetetovo baratanje knjigom (kako drži knjigu i lista ju), traženjem da mu se čita, djetetovim pretvaranjem da čita, poznavanje pravila čitanja kao na primjer, da se tekst proteže slijeva na desno, odozgo prema dolje, prepoznavanje naslova teksta, što je to riječ, rečenica…
– fonološku svjesnost– odnosi se na mogućnost djeteta da može stvarati i prepoznavati rimu, rastavljati riječi na slogove te sastavljati slogove u riječi, rastavljati riječi na glasove i sastavljati glasove u riječi te stvarati nove riječi bilo dodavanje, oduzimanjem ili premještanjem glasova u riječi
– poznavanje slova– odnosi se na imenovanje slova i prepoznavanje slova, da dijete uočava da se slova međusobno razlikuju
– grafomotoriku– odnosi se na dio motorike koji omogućava vještinu šaranja, bojanja, crtanja i pisanja; prije polaska u školu dijete bi trebalo imati pravilan hvat olovke
U sljedećem tekstu opisane su svakodnevne aktivnosti i igre koje možete koristiti za razvoj predvještina čitanja i pisanja:
– Razgovarajte s djetetom o svemu što radite
– Razgovarajte o novim riječima koje dijete čuje, objasnite mu ih kako bi bogatilo svoj rječnik
– Svakodnevno čitajte slikovnice (opisujte što je na slici, razgovarajte o priči, dajte djetetu veću ulogu tako da vi započnete, a ono dovrši priču…)
– Tijekom čitanja povremeno pokažite djetetu rukom točan smjer onog što čitate, oznaku broja stranice (možete zajedno prije čitanja pronaći naslov, autora…) -Potaknite dijete da Vam crtić (obratite pozornost je li dijete razumjelo priču, je li razumjelo zašto se nešto dogodilo…, pomognite mu potpitanjima i dajte djetetu model prepričavanja)
– Pokušajte zajedno osmisliti završetak neke priče
– Upućujte dijete na slova u njegovoj okolini te ih možete povezati s bliskim pojmovima (M kao MAMA, B kao BRACO…)
– Upućujte dijete na natpise u kućanstvu (SOL, ŠEĆER…) ili tijekom šetnje (LIDL, KTC i slično…)
– Upućujte dijete na znakove tijekom šetnje, u prometu i razgovarajte o njihovom značenju (što znači znak STOP itd.)
– Izradite kućnu SLOVARICU od letaka (napišite slovo na vrh kartona ili papira, a dijete neka nađe u letcima riječi koje počinju tim slovom, izreže i zalijepi ih na karton ili papir)
– Zajedno s djetetom napišite popis za kupovinu (neka u početku dijete nacrta što treba kupiti, zatim neka napiše prvo slovo, a vi dovršite)
– Potičite dijete da zapamti nekoliko stvari koje morate zajedno kupiti kako bi poboljšali pažnju i pamćenje kod djeteta
– Ostavljajte po kući zanimljive poruke za dijete (bilo napisane magnetnim slovima, prstom po zamagljenom ogledalu, olovkom na papiru…)
– Zajedno napišite čestitku za nekog prijatelja ili člana obitelji (dijete najprije može nešto nacrtati, a kad nauči slova, može nešto i napisati)
– U kupovini potičite dijete da traži artikle na zadano slovo (npr. danas ćemo kupiti kekse koji počinju slovom P)
– Zajedno prepričajte nekome neki prošli događaj (posjet, priču, kupovinu)
– Zajedno dogovarajte neki budući događaj ili aktivnost
– Igrajte se s djetetom različite jezične igre: opisujte pojmove, a dijete mora pogoditi o čemu se radi; zatim neka dijete opisuje, a Vi pogađate; igrajte različite zagonetke, pitalice; razgovarajte u koju kategoriju spadaju koji pojmovi (jabuka je voće, mrkva je povrće…); smišljanje rime na zadanu riječ (smišljanje rime imenima članova obitelji – primjer: naš je Petar brz kao vjetar, tata je hrabar kao dabar…); smišljanje suprotne riječi, smišljanje umanjenice/uvećanice na zadanu riječ (uključiti riječi u neku igru, igramo se divom, kod njega je sve veliko, on ima veliku kućerinu itd.)
– Igrajte različite govorne igre: smišljanje riječi na zadano slovo (možete dodati i drugo svojstvo – da pripada npr. voću…), koje čuje zadnje slovo kad kažete riječ, zatim neka dijete osmisli riječ koja počinje tim slovom…
U svemu budite zaigrani i smiješni jer djeca najbolje uče kroz igru!
Antonija Vranić, mag.logoped.
03. srpnja 2025.
Trebaju li učenici s poremećajima izgovora, teškoćama usvajanja početnog čitanja i pisanja te matematičkih vještina, kao i s ostalim razvojnim […]
06. ožujka 2025.
Svakog 6. ožujka se obilježava Dan logopedije u svim članicama krovne udruge europskih logopeda ESLA (European Speech and Language Therapy […]