NASLOVNICA / Matematika / Pitagorin poučak u Vučedolskoj kulturi
Autor: Ana Cenkovčan
10. veljače 2025.
Učenici 8.a i 8.b razreda tijekom prosinca, siječnja i veljače sudjelovali su u projektu Pitagorin poučak u Vučedolskoj kulturi pod vodstvom učiteljice povijesti Katice Tomrlin i učiteljice matematike Ane Cenkovčan. Cilj projekta je bio proširiti znanje te popularizirati povijest i matematiku, upoznati se s Vučedolskom kulturom, posjetiti Muzej Vučedolske kulture, primijeniti Pitagorin poučak, povezati Vučedolske simbole i razne prikaze na keramici s matematičkim spoznajama i Pitagorinim poučkom, uočiti način gradnje nastambi i potrebe za matematičkim spoznajama, integracijom nastavnih sadržaja povijesti i matematike razvijati interes za povijest i matematiku.
Prije 5000 godina razvijala se Troja, u Egiptu su se gradile piramide, Sumerani su izumili klinasto pismo, građen je Stonehenge, građevina iz neolitika i brončanog doba. Istovremeno, u Hrvatskoj nastaje vrlo napredna kultura. Vučedolska kultura europski je odgovor na visoku civilizaciju. Vučedolci su prvi uspostavili indoeuropski kalendar s 365 dana u godini, proizveli su prvu svjetsku broncu, imali su mjeru za duljinu i težinu, revolucionirali su metalurgiju. Način na koji su živjeli govori nam da su imali visoke standarde.
Tijekom posjeta Muzeju Vučedolske kulture 12.-13. prosinca 2024. učenici 8.a i 8.b razreda proširivali su svoje znanje o Vučedolskoj kulturi s kojom su se upoznali na nastavi povijesti u petom razredu. Na nastavi matematike tijekom prosinca i siječnja učenici su u problemskim/geometrijskim situacijama uočavali pravokutni trokut, izricali i primjenjivali Pitagorin poučak. U petak 7. veljače 2025. uslijedila je završna faza provedbe projekta Pitagorin poučak u Vučedolskoj kulturi na zajedničkom satu 8.a i 8.b razreda.
U digitalnom alatu Canva pripremljena je knjižica koja je učenike vodila kroz projektne aktivnosti. Učenici su suradnički radili u timovima istraživali te vođeni učiteljicama dolazili do rješenja i zaključaka. Vučedolci su svoje matematičke i astronomske spoznaje bilježili na keramici. Geometrijski crtež na kojemu su sve stranice četverokuta, trokuta, dijagonale četverokuta i visine trokuta cijeli brojevi, najčešći je simbol. To omogućava zaključak da su spoznali i logički shvaćali budući Pitagorin poučak. Pitagorin poučak dobio je naziv prema starogrčkom matematičaru Pitagori, no odnos između stranica pravokutnog trokuta ljudima je bio poznat davno prije Pitagore. Trokut kao simbol čest je na vučedolskoj keramici, a najčešći odnos duljina stranica trokuta je 6, 8, 10 i 3, 4, 5. Učenici su na geometrijskim crtežima na keramici primjenjivali Pitagorin poučak. U vučedolskom društvu onoga vremena postoje obredi vezani uz astronomske događaje, a svetišta se grade po određenim matematičkim pravilima, te su učenici mjerili, primjenjivali Pitagorin poučak, određivali duljinu visine, površinu. Učenici su zaključili da je Vučedolcima kao metalurzima razumijevanje volumena bilo je jako važno i težili su njegovu matematičkom razumijevanju te da su šahovnice osim kao kalendare koristili i kao tablice množenja.
U završnom dijelu učenici su sudjelovali u kvizu izrađenom u Wordwall digitalnom alatu, te se na taj način provelo formativno vrednovanje.
22. svibnja 2025.
Međunarodno matematičko natjecanje “Klokan bez granica 2024” održano je 20. ožujka 2025. Ovih su dana na školu pristigle simbolične nagrade […]
12. svibnja 2025.
Dana 10. svibnja 2025. u Osnovnoj školi “Braća Radić” u organizaciji Udruge mladih koprivničkih matematičara održano je 10. ekipno natjecanje […]