NASLOVNICA / Novosti / SVJETSKI DAN SVJESNOSTI O AUTIZMU
Autor: Marija Dautanec Božić
02. travnja 2019.
Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se 2. travnja čime se nastoji osvijestiti javnost na postojanje, problematiku te složenost poremećaja iz spektra autizma.
Poremećaj iz spektra autizma (PSA) obilježavaju odstupanja u socijalnoj komunikaciji i interakciji, te atipičnosti u obilježjima općeg ponašanja i interesa (Cepanec, 2015). Poremećaj iz spektra autizma prvi je put definiran 1943. godine u Americi, gdje je Leo Kanner opisivao jedanaestero djece s teškoćama u komunikaciji govoru unatoč tome što su imali uredan tjelesni i motorički razvoj.
Karakteristike autizma po Kanneru su: nemogućnost uspostavljanja normalnih kontakata s drugima, pojavnost eholalija, zakašnjeli govor, stereotipije, inzistiranje na rutini, nedostatak mašte, dobro pamćenje i normalan tjelesni izgled (Bujas Petković, 2010). Poremećaj iz spektra autizma označava heterogenu skupinu poremećaja nepoznate etiologije. Iako postoje brojna istraživanja točan uzrok nastanka nije točno definiran. Većina rezultata ukazuje kako se radi o nasljednom i neurorazvojnom poremećaju te o utjecaju i faktora okoline. Noviji podaci pokazuju da je učestalost poremećaja iz spektra autizma veća od 1:100.
Dob dijagnosticiranja PSA se snižava a standard kojem se su prve tri godine života. Novija istraživanja upućuju na relativno visoku pouzdanost dijagnoze kad se ona postavlja nakon navršenih 18 mjeseci (mentalne) dobi djeteta, a dijagnoza se još uvijek postavlja isključivo na temelju bihevioralnih (ponašajnih) odstupanja opisanih u dijagnostičkim priručnicima DSM V i MKB (Cepanec, 2015).
Njemački psihijatar Hans Asperger 1944. godine opisao je četvero djece koje je istaknuo kao socijalno „čudne“, sa slabo razvijenom neverbalnom komunikacijom i suženim interesima te teškoće u socijalnim interakcijama, ali s urednom inteligencijom, znanjem iz gramatike i prošireni vokabular (Harris, 2015). Stoga je taj poremećaj nazvan Aspergerov poremećaj. Djeca s Aspergerovim sindromom ne odstupaju u kognitivnom razvoju i govoru, štoviše spadaju u naprednu djecu te se još koristi naziv visoko funkcionirajući autizam. Neki od prvih pokazatelja poremećaja su drugačiji interesi od vršnjaka, nedostatak neverbalne komunikacije, neobičan kontakt očima te nezainteresiranost za vršnjake. Kako su govor i kognitivni razvoj uredni, Aspergerov sindrom se većinom dijagnosticira nakon treće, pa čak i desete godine (Bujas Petković, 2010). Javnosti su isto tako dobro poznati junaci serije dr. Sheldon Cooper te „kišni čovjek“ (rain man).
Na web stranici Autism Speaks navode se osobine djece s visoko funkcionirajućim autizmom (preuzeto s https://www.autismspeaks.org/) :
Nedostatci u komunikaciji i socijalnim interakcijama su jedno od glavnih obilježja PSA te su prisutni čitav život ali mogu varirati ovisno o dobi i razvojnoj razini osobe. Steve Slavin, odrasla je osoba s visoko funkcionirajućim autizmom. Živi i radi u Velikoj Britaniji kao filmski umjetnik i glazbenik. Budući da se i sam susretao s teškoćama u komunikaciji, odlučio je dati savjete za što bolju i uspješniju komunikaciju s osobama s poremećajem iz spektra autizma.
„Deset načina kako olakšati komunikaciju osobama s poremećajem iz spektra autizma“
Imajte na umu da je svaka osoba s autizmom različita i uzmite vremena da ju upoznate i otkrijete koji način komunikacije joj najviše odgovara.
Steve Slavin
Preuzeto sa: http://adultswithautism.org.uk/
23. svibnja 2025.
Učenici 5.d razreda u izvannastavnoj aktivnosti „Ruke ljubavi” i razrednik Branko Maznik dogovorili su s Mirjanom Mišulin, koordinatoricom projekta „Zaželi”, […]
23. svibnja 2025.
U sklopu projekta “Sigurnija škola” u organizaciji Hrvatskog Crvenog križa naša škola je i u ovoj školskoj godini, četvrtom za […]