Riječ autizam dolazi od grčke riječi authos što znači sam. Ako socijalna interakcija, uz još druge simptome, izostaje, govorimo da je osoba autistična. Autizam je neurorazvojni poremećaj koji zahvaća glavna područja ljudskog djelovanja: komunikaciju, društvene interese, način ponašanja,interese. Autistični spektar poremećaja obuhvaća: autizam, Aspergerov poremećaj, pervazivni razvojni poremećaj. Poremećaj autističnog spektra prema statistici javlja se u 60 na 10 000 djece u dobi do osam godina. Dijagnoza se potvrđuje između 5. i 9. godine života. Češće se javlja kod dječaka, nego kod djevojčica. Uzroci autizma još nisu otkriveni. Pretpostavlja se da su mogući uzroci multifaktorski (genetski, neurološki, metabolički, toksikološki i drugi).
Prvi znaci autizma javljaju se već u prve tri godine života, a to su: odsutnost ili odgoda uporabe govora, izostaje mimika i gestikulacija, stereotipna i repetitivna uporaba jezika, izostanak verbalne komunikacije, hipo /hiper aktivnost svih osjetila (preosjetljivost na zvukove, dodire, okuse, mirise, svjetlost i boje), smanjeno reagiranje na bol, izostanak uspostave kontakta pogledom oči u oči, repetitivna igra predmetima, izostanak spontane igre, neprimjereno smijanje bez razloga, inzistiranje na rutini, moguće auto ili heteroagresivno ponašanje, poremećaj spavanja i hranjenja, ne odazivaju se na dozivanje po imenu, ponašaju se kao da ne čuju, stereotipno nižu gračke,u ponašanju je izraženo hodanje na prstima, trčanje i hodanje u krug, lupanje vratim
Tretman osobe s autizmom je individualiziran prema potrebama svakog pojedinca. U tretman se uključuju stručnjaci: edukatori-rehabilitatori, logopedi, psihijatri, liječnici specijalisti i dr. Edukacijsko rehabilitacijski programi usmjeravaju se na učenje životnih i socijalnih vještina, nagrađivanje pozitivnog ponašanja, govorne i jezične terapije te terapija medikamentima. Lijek za liječenje autizma nije otkriven. Primjena medikamentozne terapije može biti korisna u tretiranju pridruženih problema kao što su: agresivnost, tikovi, anksioznost, promjene raspoloženja, hiperaktivnost i drugi.
Aspergerov sindrom/poremećaj
Razlika između autizma i Aspergerova sindroma poglavito je u intelektualnom funkcioniranju i razvoju govora. Naime, djeca s Aspergerovim poremećajem imaju višu razinu intelektualnog funkcioniranja (prosječan IQ ili nadprosječan IQ). Poremećaj se smatra među najblažima iz skupine autističnih poremećaja te su rezultati terapijskih intervencija i najbolji iako su karakteristike autističnog obrasca ponašanja cjeloživotne. Incidencija nadarenih među autistima je oko 10% . Nadareni autisti pokazuju jednu ili više posebnih sposobnosti daleko iznad očekivanih razina za intelektualno prosječne osobe. Autistični dječaci češće od djevojčica imaju ovakve talente (4:1). Autistični savant (vrhunski znalac, stručnjak) jedan je od najintrigantnijih kognitivnih fenomena u psihologiji, a odnosi se na autiste koji posjeduju neuobičajene i rijetke sposobnosti
AUTISTIČNO DIJETE, OBITELJ, DRUŠTVENA ZAJEDNICA
Autistično dijete stvara autističnu obitelj, zatvorenu i izoliranu zbog velike brige za dijete, ali i zbog nemogućnosti da se dijete primjereno ponaša u drugim sredinama. Autizam je po tome jedan od najtežih hendikepa i utječe na cjelokupno funkcioniranje obitelji.
Autizam je stanje. Stoga je potrebito usustaviti zakonsku regulativu, informirati javnost i organizirati aktivnosti za podizanje svjesnosti društva kako bi osobe s autizmom i njihove obitelji postizale višu razinu kvalitete života.
Uoči obilježavanja Dana osoba autističnog spektra dana 23.3. 2018. učenice i učenici Odjeli za učenike s teškoćama u razvoju Đurđevac, su zajedno sa gradonačelnikom Grada Đurđevca Hrvojem Jančijem i ravnateljem škole Danijelom Domišljanovićem i njihovim učiteljicama na središnjem gradskom trgu simbolično obilježili puštanjem plavih balona, kao znak podrške osobama s autističnim spektrom i njihovih obitelji.